The entombment

De Graflegging is een monumentaal altaarstuk van ruim 3 bij 2 meter. Het is een van de belangrijkste werken uit de collectie van de Vaticaanse musea en wordt daarom zelden uitgeleend. Voor de grote tentoonstelling Utrecht, die duurde van 16 december 2018 t/m 24 maart 2019, werd een uitzondering gemaakt. Het was voor het eerst – en waarschijnlijk ook voor het laatst – voor vier weken te zien in Nederland tijdens: ’Caravaggio en Europa’. Van Caravaggio was naast zijn Graflegging ook zijn Mediterende Hieronymus uit het Monasterio de la Virgen de Montserrat te zien. Ook dit schilderij was nog niet eerder in Nederland.

Caravaggio schilderde De Graflegging van Christus rond 1602/04 voor de familiekapel van Girolamo Vittrice in de Chiesa Nuova in Rome. Het lichaam van Christus schittert tegen de donkere achtergrond, waarin de toegang tot het graf nog net zichtbaar is. Zijn bovenlichaam rust op de rechterarm die Johannes om hem heen heeft geslagen. Nikodemus heft het onderlichaam op. Met beide armen heeft hij de knieën van Christus vastgepakt, zijn handen ineen om de grip te vergroten. Achter hen bevinden zich drie vrouwen. Maria’s vermoeide, trieste blik is naar beneden gericht. De mooie Maria Magdalena dept met gesloten ogen haar tranen. Maria Cleophas richt haar blik juist naar boven, terwijl ze haar armen ten hemel spreidt en haar mond heeft geopend in een wanhopige schreeuw. Hoog verheven op de grote dekplaat van het graf waarop hij zal worden gezalfd en in doeken zal worden gewikkeld tonen zij ons Christus. Nu hangt het werk in de Vaticaanse Pinacotheek.

Porseleinverf, plastic, henneptouw en ijzerdraad (de draagbaar); figuratieve stijl; 20 (h) x 39 (b) x 19 (d) cm, 2021