La giovane donna – Twijfelmoed

De vrouw tuurt naar buiten vanachter het glas-in- lood en is in gedachten verzonken. Wat denkt ze? We weten het niet.

Contemplatie. Overdenken, is dat een zwakte of een sterkte? Weifelmoedig leven, weifelend op de tast. Wie durft dat nog? Jezelf dwingen eerst te overdenken, eerst te luisteren, te wikken en te wegen, er een nachtje over te slapen, door andermans bril te kijken. Wankelmoedig leven. Wie kan twijfelen, staat open voor andere perspectieven, kan samenleven met andersdenkenden, zonder bang te zijn voor verlies van eigenheid. Wanneer we het begrip van de wereld en over de medemens vergroten, kunnen we ons begrip voor de wereld vergroten. Onder stelligheid verdwijnt elke kleur en wordt de wereld zwart-wit: zelfs de grijstinten verdwijnen eruit. Een debat verwordt tot een dovemansgesprek. Beschouwen legt het loodje. Een ode aan twijfelmoed!

Twijfelmoed: waardering voor twijfel en tegen valse zekerheden.
Twijfelmoed: je durven inzetten voor een toekomst in verscheidenheid.

Het schilderij heeft een contemplatieve sfeer. De kleuren van het glas-in-lood ondersteunen de mysterieuze sfeer. Zo werd het glas-in-loodraam in de Middeleeuwen een symbool van de verheerlijking van het lichaam en de aarde. Het glas-in-lood is in goudverf. Het verbindt de natuurlijke met de bovennatuurlijke orde.
Dit werk is geïnspireerd op het werk van Parmigianino. Hij leefde rond 1530, maar maakte (heel ongebruikelijk in die tijd) zeer individualistische vrouwenportretten. Sommige van zijn werken neigden naar het maniërisme, zoals de Madonna met de lange nek. Klassiek met een twist.

Acrylverf, tempera, marker, was, vernis op canvas, 94 (h) x 74 (b) x 4 (d) cm, in baklijst, traffic black, hangklaar, 2023

Prijs (incl. btw, excl. verzending): € 910
Expo-prijs (mei – november) € 800